IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Learner autonomy and personalized learning in the 21st century

Show simple item record

dc.contributor.author PORUBIN, Lilia
dc.date.accessioned 2025-06-15T14:57:26Z
dc.date.available 2025-06-15T14:57:26Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation PORUBIN, Lilia. Learner autonomy and personalized learning in the 21st century. In: Universitas Europaea: Spre o Societate a Cunoaşterii prin Europenizare şi Globalizare: Materialele Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale, Chişinău, 16-18 Octombrie, 2024. Universitatea Liberă Internaţională din Moldova. Chişinău: ULIM, 2024, vol. 2, pp. 135-139. ISBN 978-5-86654-177-5, ISBN 978-5-86654-179-9 (PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978-5-86654-177-5
dc.identifier.isbn 978-5-86654-179-9
dc.identifier.uri https://doi.org/10.54481/uekbs2024.v2.45
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/32011
dc.description.abstract This article explores the growing significance of learner autonomy in modern education, highlighting its essential role in fostering self-directed, self-motivated, and self-regulated learners. It emphasizes how personalized learning, tailored to individual needs and abilities, supports the development of learner autonomy by enabling students to take ownership of their educational journey. The article examines the historical context of learner autonomy, its integration with personalized learning strategies, and the benefits it offers in terms of engagement, critical thinking, and lifelong learning. Challenges such as educator training, equitable access to resources, and effective technology use are also discussed. The importance of creating a supportive educational environment that balances independence with guidance is underscored, alongside the role of digital tools like Learning Management Systems in promoting autonomy. Ultimately, the article concludes that fostering learner autonomy is crucial for preparing students to thrive in a dynamic world, equipping them with the skills to adapt, innovate, and succeed in both academic and professional contexts. en_US
dc.description.abstract Acest articol explorează semnificația tot mai mare a autonomiei profesorului în educația modernă, subliniind rolul esențial al acesteia în promovarea profesorilor auto-dirijați, auto-motivați și auto-reglați. Se pune accent pe modul în care învățarea personalizată, adaptată nevoilor și abilităților individuale, susține dezvoltarea autonomiei profesorului, permițând elevilor să preia controlul asupra propriului lor parcurs educațional. Articolul analizează contextul istoric al autonomiei profesorului, integrarea acesteia cu strategiile de învățare personalizată și beneficiile pe care le aduce în termeni de angajament, gândire critică și învățare pe tot parcursul vieții. Sunt discutate și provocările, cum ar fi formarea cadrelor didactice, accesul echitabil la resurse și utilizarea eficientă a tehnologiei. Se subliniază importanța creării unui mediu educațional susținător care să echilibreze independența cu ghidarea, alături de rolul instrumentelor digitale, precum sistemele de management al învățării, în promovarea autonomiei. În final, articolul concluzionează că promovarea autonomiei cadrului didactic este crucială pentru pregătirea elevilor să prospere într-o lume dinamică, oferindu-le abilitățile necesare pentru a se adapta, inova și reuși atât în context academic, cât și profesional. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Universitatea Liberă Internaţională din Moldova en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject autonomy en_US
dc.subject guidance en_US
dc.subject control en_US
dc.subject independence en_US
dc.subject personalization en_US
dc.subject digital tools en_US
dc.subject autonomie en_US
dc.subject ghidare en_US
dc.subject control en_US
dc.subject independenţă en_US
dc.subject personalizare en_US
dc.subject instrumente digitale en_US
dc.title Learner autonomy and personalized learning in the 21st century en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account