This article explores the growing significance of learner autonomy in modern education, highlighting its essential role in fostering self-directed, self-motivated, and self-regulated learners. It emphasizes how personalized learning, tailored to individual needs and abilities, supports the development of learner autonomy by enabling students to take ownership of their educational journey. The article examines the historical context of learner autonomy, its integration with personalized learning strategies, and the benefits it offers in terms of engagement, critical thinking, and lifelong learning. Challenges such as educator training, equitable access to resources, and effective technology use are also discussed. The importance of creating a supportive educational environment that balances independence with guidance is underscored, alongside the role of digital tools like Learning Management Systems in promoting autonomy. Ultimately, the article concludes that fostering learner autonomy is crucial for preparing students to thrive in a dynamic world, equipping them with the skills to adapt, innovate, and succeed in both academic and professional contexts.
Acest articol explorează semnificația tot mai mare a autonomiei profesorului în educația modernă, subliniind rolul esențial al acesteia în promovarea profesorilor auto-dirijați, auto-motivați și auto-reglați. Se pune accent pe modul în care învățarea personalizată, adaptată nevoilor și abilităților individuale, susține dezvoltarea autonomiei profesorului, permițând elevilor să preia controlul asupra propriului lor parcurs educațional. Articolul analizează contextul istoric al autonomiei profesorului, integrarea acesteia cu strategiile de învățare personalizată și beneficiile pe care le aduce în termeni de angajament, gândire critică și învățare pe tot parcursul vieții. Sunt discutate și provocările, cum ar fi formarea cadrelor didactice, accesul echitabil la resurse și utilizarea eficientă a tehnologiei. Se subliniază importanța creării unui mediu educațional susținător care să echilibreze independența cu ghidarea, alături de rolul instrumentelor digitale, precum sistemele de management al învățării, în promovarea autonomiei. În final, articolul concluzionează că promovarea autonomiei cadrului didactic este crucială pentru pregătirea elevilor să prospere într-o lume dinamică, oferindu-le abilitățile necesare pentru a se adapta, inova și reuși atât în context academic, cât și profesional.