IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Exploring global best practices in higher education for students with disabilities and opportunities for Mongolia

Show simple item record

dc.contributor.author MYAGMAR, Altantogos
dc.contributor.author GONGOR, Erdenechimeg
dc.date.accessioned 2025-05-07T11:14:17Z
dc.date.available 2025-05-07T11:14:17Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation MYAGMAR, Altantogos and Erdenechimeg GONGOR. Exploring global best practices in higher education for students with disabilities and opportunities for Mongolia. Journal of Social Sciences. 2025, vol. 8, nr. 1, pp. 51-63. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. en_US
dc.identifier.issn 2587-3490
dc.identifier.issn 2587-3504
dc.identifier.uri https://www.doi.org/10.52326/jss.utm.2025.8(1).04
dc.identifier.uri https://repository.utm.md/handle/5014/31269
dc.description.abstract The right of students with disabilities to higher education is a fundamental aspect of social development and an essential human rights issue addressed globally. It reflects the core principle of humanism, which emphasizes equality, providing equal opportunities, and treating all individuals as equals without discrimination. Ensuring the equal inclusion of students with disabilities in higher education not only guarantees the right to education but also promotes their professional and economic independence. It enhances self-confidence, improves quality of life, and boosts societal participation, ultimately contributing to increased productivity within the population. This is a crucial step toward fostering a more equitable and fair society, offering students the chance to succeed in any field they choose. However, in Mongolia, there remain numerous challenges to providing higher education to students with disabilities, including infrastructure accessibility, the capabilities of educational institutions, and the training of teachers and staff. The lack of advanced technological tools and specialized methods within the learning environment stands as a significant barrier. Globally, several countries have made significant strides in ensuring equal access to education for students with disabilities. The United States, European Union, and Japan have introduced comprehensive laws, policies, support services, and cutting-edge technological solutions to facilitate greater access to education for people with disabilities. By adapting and implementing these practices in Mongolia, we can make substantial progress toward creating a more inclusive and equitable education system. en_US
dc.description.abstract Dreptul la învățământul superior a studenților cu dizabilități prezintă un aspect fundamental al dezvoltării sociale și o problemă esențială a drepturilor omului, abordată la nivel global. Acest aspect reflectă principiul de bază al umanismului, care pune accent pe egalitate, oferind șanse egale tuturor, fără discriminare. Asigurarea incluziunii egale a studenților cu dizabilități în învățământul superior nu garantează doar dreptul la educație, ci și promovează independența lor profesională și economică. Îmbunătățește încrederea în sine, calitatea vieții și stimulează implicarea lor socială. Acesta este un pas crucial către promovarea unei societăți mai echitabile și mai corecte, oferind studenților șansa de a reuși în orice domeniu pe care îl aleg. Cu toate acestea, în Mongolia, rămân numeroase provocări pentru a oferi învățământ superior studenților cu dizabilități, inclusiv accesibilitatea infrastructurii, capacitățile instituțiilor de învățământ, formarea profesorilor și a personalului. Lipsa instrumentelor tehnologice avansate și a metodelor specializate în mediul de învățare reprezintă o barieră semnificativă. La nivel global, mai multe țări au făcut progrese semnificative în asigurarea accesului egal la educație pentru elevii cu dizabilități. Statele Unite ale Americii, Uniunea Europeană și Japonia au introdus legi cuprinzătoare, politici, servicii de asistență și soluții tehnologice de ultimă oră pentru a facilita accesul la educație a persoanelor cu dizabilități. Prin adaptarea și implementarea acestor practici în Mongolia, putem face progrese substanțiale spre crearea unui sistem educațional mai incluziv și mai echitabil. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Universitatea Tehnică a Moldovei en_US
dc.relation.ispartofseries Journal of Social Sciences. 2025, vol. 8, nr. 1
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject active participation en_US
dc.subject advanced technology en_US
dc.subject international experience en_US
dc.subject participare activă en_US
dc.subject tehnologie avansată en_US
dc.subject experienţă internațională en_US
dc.title Exploring global best practices in higher education for students with disabilities and opportunities for Mongolia en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account