The right of students with disabilities to higher education is a fundamental aspect of social development and an essential human rights issue addressed globally. It reflects the core principle of humanism, which emphasizes equality, providing equal opportunities, and treating all individuals as equals without discrimination. Ensuring the equal inclusion of students with disabilities in higher education not only guarantees the right to education but also promotes their professional and economic independence. It enhances self-confidence, improves quality of life, and boosts societal participation, ultimately contributing to increased productivity within the population. This is a crucial step toward fostering a more equitable and fair society, offering students the chance to succeed in any field they choose. However, in Mongolia, there remain numerous challenges to providing higher education to students with disabilities, including infrastructure accessibility, the capabilities of educational institutions, and the training of teachers and staff. The lack of advanced technological tools and specialized methods within the learning environment stands as a significant barrier. Globally, several countries have made significant strides in ensuring equal access to education for students with disabilities. The United States, European Union, and Japan have introduced comprehensive laws, policies, support services, and cutting-edge technological solutions to facilitate greater access to education for people with disabilities. By adapting and implementing these practices in Mongolia, we can make substantial progress toward creating a more inclusive and equitable education system.
Dreptul la învățământul superior a studenților cu dizabilități prezintă un aspect fundamental al dezvoltării sociale și o problemă esențială a drepturilor omului, abordată la nivel global. Acest aspect reflectă principiul de bază al umanismului, care pune accent pe egalitate, oferind șanse egale tuturor, fără discriminare. Asigurarea incluziunii egale a studenților cu dizabilități în învățământul superior nu garantează doar dreptul la educație, ci și promovează independența lor profesională și economică. Îmbunătățește încrederea în sine, calitatea vieții și stimulează implicarea lor socială. Acesta este un pas crucial către promovarea unei societăți mai echitabile și mai corecte, oferind studenților șansa de a reuși în orice domeniu pe care îl aleg. Cu toate acestea, în Mongolia, rămân numeroase provocări pentru a oferi învățământ superior studenților cu dizabilități, inclusiv accesibilitatea infrastructurii, capacitățile instituțiilor de învățământ, formarea profesorilor și a personalului. Lipsa instrumentelor tehnologice avansate și a metodelor specializate în mediul de învățare reprezintă o barieră semnificativă. La nivel global, mai multe țări au făcut progrese semnificative în asigurarea accesului egal la educație pentru elevii cu dizabilități. Statele Unite ale Americii, Uniunea Europeană și Japonia au introdus legi cuprinzătoare, politici, servicii de asistență și soluții tehnologice de ultimă oră pentru a facilita accesul la educație a persoanelor cu dizabilități. Prin adaptarea și implementarea acestor practici în Mongolia, putem face progrese substanțiale spre crearea unui sistem educațional mai incluziv și mai echitabil.