Although mobile devices have widespread popularity, allowing, for example, companies to innovate, streamline operations, and maintain a competitive advantage in a rapidly evolving market, the economic impact of using mobile applications (apps) is less researched. In an attempt to improve the state of affairs in the field, this paper provides a classification (based on business domains) and defines models for calculating the costs of developing and using mobile apps in various situations. To evaluate the economic impact of mobile apps, the opportunity of use is argued and the mathematical expressions for calculating the quantitative indices, Net Present Value, Profitability and Internal Rate of Return, eventually in conjunction with the Equivalent Annual Value method, are determined for 12 specific cases of development and use of mobile apps. Also, multiple qualitative indices for measuring the impact of mobile apps are succinctly characterized and systematized. In confirmation of the significant economic and social impact of mobile apps, three implementations of them in various fields are described.
Deși dispozitivele mobile se bucură de o largă popularitate, permițând, de exemplu, companiilor să inoveze, să eficientizeze operațiunile și să mențină un avantaj competitiv pe o piață în evoluție rapidă, impactul economic al utilizării aplicațiilor mobile este mai puțin cercetat. În încercarea de a îmbunătăți starea de lucruri în domeniu, această lucrare oferă o clasificare (pe baza domeniilor de afaceri) și definește modele de calculare a costurilor de dezvoltare și utilizare a aplicațiilor mobile în diferite situații. Pentru evaluarea impactului economic al aplicațiilor mobile, se argumentează oportunitatea utilizării și se determină expresiile matematice pentru calcularea indicilor cantitativi, Valoarea Actuală Netă, Profitabilitatea și Rata Internă de Rentabilitate, eventual împreună cu metoda Valorii Anuale Echivalente, pentru 12 cazuri specifice de dezvoltare și utilizare a aplicațiilor mobile. De asemenea, mai mulți indici calitativi pentru măsurarea impactului aplicațiilor mobile sunt succint caracterizați și sistematizați. Pentru a confirma impactul economic și social semnificativ al aplicațiilor mobile, sunt descrise trei implementări ale acestora în diverse domenii.