Scopul tezei constă în realizarea unei simulări virtuale a evacuării în caz de incendiu într-o instituție de învățământ liceal, în vederea identificării factorilor critici care influențează eficiența evacuării și formulării unor recomandări concrete pentru îmbunătățirea siguranței în caz de incendiu. Lucrarea își propune să evidențieze importanța utilizării tehnologiilor moderne de simulare în procesul de planificare și management al situațiilor de urgență. Obiectivele principale ale tezei sunt: -Evaluarea riscurilor de incendiu în cadrul unei instituții liceale, pe baza caracteristicilor arhitecturale, funcționale și organizaționale. -Identificarea măsurilor de prevenire a incendiilor aplicabile în mediul educațional, cu accent pe infrastructura clădirii și comportamentul utilizatorilor. -Analiza comportamentului uman în timpul evacuării și identificarea principalelor obstacole în calea unei evacuări rapide și sigure. -Realizarea unei simulări virtuale a procesului de evacuare în caz de incendiu la Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun” din municipiul Chișinău, orașul Sângera, cu scopul de a analiza scenarii posibile și a propune măsuri de optimizare a unor căi de evacuare bine marcate, accesibile și adaptate specificului instituției de învățământ. Lucrarea este structurată în mai multe capitole, fiecare abordând o dimensiune esențială a managementului prevenirii incendiilor: Capitolul I – „Partea Arhitecturală”: Prezintă cadrul legislativ și normativ aplicabil unităților de învățământ, punând accent pe măsurile specifice de prevenire a incendiilor. Capitolul II – „Partea Tehnologică”: Analizează metodele, mijloacele și strategiile de intervenție în cazul incendiilor, pornind de la prevenție și până la acțiunea echipelor specializate de intervenție. Capitolul III – „Partea Managerială”: Examinează comportamentul uman în timpul evacuării în situații de urgență, având în vedere atât reacțiile individuale, cât și dinamica grupurilor. Studiul este fundamentat pe principii de psihologie a situațiilor de urgență și pe modul în care factorii de stres influențează deciziile și acțiunile persoanelor expuse la pericol. Capitolul IV – „Securitatea Activității Vitale”: Descrie procesul de modelare și simulare a evacuării persoanelor din IP Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun” din municipiul Chișinău, orașul Sângera, în caz de incendiu. Sunt analizate scenarii realiste, utilizând tehnici de simulare computerizată pentru optimizarea procesului de evacuare și reducerea timpului de reacție.
The aim of the thesis is to conduct a virtual simulation of evacuation in case of fire within a high school, with the goal of identifying the critical factors that influence the efficiency of evacuation
and formulating concrete recommendations for improving fire safety. The paper seeks to highlight the importance of using modern simulation technologies in the planning and management of emergency situations. The main objectives of the thesis are: -To assess fire risks in a high school institution, based on architectural, functional, and organizational characteristics. -To identify applicable fire prevention measures within the educational environment, with a focus on building infrastructure and user behavior. -To analyze human behavior during evacuation and identify the main obstacles to achieving a rapid and safe evacuation. -To carry out a virtual simulation of the evacuation process in case of fire at the “Alexandru cel Bun” Theoretical High School, located in the city of Chișinău, Sângera, with the purpose of analyzing possible scenarios and proposing optimization measures for well-marked, accessible evacuation routes adapted to the specific characteristics of the educational institution. The thesis is structured into several chapters, each addressing an essential dimension of fire prevention management: Chapter I – “Architectural Part”: Presents the legal and normative framework applicable to educational institutions, emphasizing specific fire prevention measures. Chapter II – “Technological Part”: Analyzes the methods, tools, and intervention strategies in the event of fires, from prevention to the response of specialized intervention teams. Chapter III – “Managerial Part”: Examines human behavior during evacuation in emergency situations, considering both individual reactions and group dynamics. The study is based on principles of emergency psychology and on how stress factors influence the decisions and actions of individuals exposed to danger. Chapter IV – “Vital Activity Security”: Describes the modeling and simulation process of evacuating individuals from the “Alexandru cel Bun” Theoretical High School in Chișinău, Sângera, in case of fire. Realistic scenarios are analyzed using computer-based simulation techniques to optimize the evacuation process and reduce reaction time.