The fundamental changes taking place in socio-economic life, both in the country and abroad in recent years, have required a revision of priorities in the system of training engineering personnel and have identified one of the most important goals of a higher technical school – the preparation of the future engineer for independent professional and creative activity, as a necessary condition for the formation of the student's personality, motivated by the creative realization of personal potential, professional skills and abilities. Among the psychological and pedagogical problems of higher education, the most significant is the problem of developing the educational motivation of students, since a high level of educational motivation is one of the most effective means of increasing the efficiency and quality of the educational process. The article includes theoretical and empirical research focused on learning motivation among students of the study programs of Engineering and Management in Transport and Automotive Transport Engineering within the Faculty of Mechanical, Industrial and Transport Engineering of the Technical University of Moldova, identifying the specifics of the dominant learning motivation depending on the year and study program, determining students' attitude towards the objects of the curriculum from the perspective of interest, importance and understanding, and establishing the factors influencing students' learning motivation.
Schimbările fundamentale care au loc în viața socio-economică atât în țară, cât și în afara ei în ultimii ani au necesitat o revizuire a priorităților în sistemul de pregătire a personalului ingineresc și au identificat unul dintre cele mai importante obiective ale școlii tehnice superioare – pregătirea viitorului inginer pentru activitate profesională și creativă independentă ca o condiție necesară a formarii personalității studentului, motivată de realizarea creativă a potențialului personal, aptitudinilor și abilităților profesionale. Dintre problemele psihologice și pedagogice ale învățământului superior, cea mai semnificativă este problema formării motivației educaționale a studenților, întrucât un nivel ridicat de motivație educațională este unul dintre cele mai eficiente mijloace de creștere a eficienței și calității procesului de învățământ. Articolul cuprinde o cercetare teoretică și empirică axată pe motivația învățării la studenții programelor de studii Inginerie și Management în Transporturi și Ingineria Transportului Auto din cadrul Facultății Inginerie Mecanică, Industrială și Transporturi a Universității Tehnice a Moldovei, identificarea specificului motivației dominante a învățării în funcție de anul și programul de studii, determinarea atitudinii studenților față de obiectele planului de învățământ din perspectiva interesului, importanței și înțelegerii și stabilirea factorilor de influență a motivației învățării la studenți.