The article substantiated the necessity of detailed geological-engineering surveys during the design and construction on collapsible soils. A landslide incident on the Cahul-Giurgiulești railway line at 74th km was highlighted. Among the main causes there were the soaking of collapsible soils and the development of suffusion processes. A brief historical overview of the study of collapsible soils in Republic of Moldova was provided. The results of theoretical and laboratory studies aimed at further revealing the nature of collapsible soils were presented. The impact of additional soil moisture on the values of physical-mechanical property characteristics was studied. Based on the moisture-density theory, the dependencies of strength on consistency were constructed. It was established that the decrease in the strength of collapsible loams over time might have been caused by the disruption of rigid cementation bonds of structural cohesion (Cc) and the reduction of hydrocolloid cohesion (Σw) under conditions of changes in the existing natural moisture regime (consistency) due to additional moisture from engineering activities and the rise of the groundwater level. Recommended design values for physical-mechanical characteristic parameters for construction projects were provided.
În articol a fost subliniată necesitatea efectuării unor investigații geologico-inginerești aprofundate pentru proiectarea și construcția pe pământuri sensibile la umezire. A fost menționat cazul de apariție a alunecării de teren pe un segment al drumului de cale ferată Cahul-Giurgiulești, km-ul 74. Printre principalele cauze au fost menționate anume umezirea pământurilor sensibile la umezire și dezvoltarea proceselor de sufoziune. A fost oferită o scurtă prezentare istorică a studiilor efectuate asupra pământurilor sensibile la umezire din Republica Moldova. Au fost prezentate rezultatele cercetărilor teoretice și celor de laborator, menite să aprofundeze înțelegerea naturii pământurilor sensibile la umezire. A fost studiată influența umezirii suplimentare a pământurilor asupra valorilor caracteristicilor fizico-mecanice ale acestora. Pe baza teoriei densității-umidității au fost construite dependențele rezistenței în funcție de consistență. S-a stabilit că scăderea rezistenței argilelor sensibile la umezire în timp poate fi cauzată de distrugere legăturilor rigide ale coeziunii structurale (Cc) și de reducerea coeziunii de natură hydrocoloidală (Σw) în condițiile schimbării regimului natural de umiditate (consistență) din cauza umezirii suplimentare ca urmare a activităților inginerești și a creșterii nivelului apelor subterane. Au fost recomandate valori de calcul ale parametrilor caracteristicilor fizico-mecanice pentru proiectare.