For EU member states, when they were candidate countries for accession, the pre-accession stage played a decisive role in their subsequent development. The populations of these countries, guided and sometimes manipulated by certain political parties, had to have their say through voting on the future of their countries. Opinions varied, with certain age groups wanting to build their future within the integrationist bloc, while others did not. This paper analyses the mood among the younger generation, namely students from two faculties of the Technical University of Moldavia, with regard to European integration. The results obtained could serve as benchmarks in teaching certain university courses to raise awareness and ensure the successful integration of young specialists into the labour market. The study was based on an anonymous questionnaire administered at the first contact with the subject of Economic Integration and European Economy in order to diagnose the mood of young people as accurately as possible. The results obtained are a small part of a complex and long-term study, the final outcome of which will be presented in other papers.
Statele-membre ale UE, în perioada când aveau statutul de țări-candidate pentru aderare, etapa premergătoare aderării a avut un rol determinant în evoluția lor ulterioară. Populația acestor țări, ghidată, iar uneori manipulată de anumite partide politice, a trebuit să-și spună cuvântul prin vot în ceia ce privește viitorul țărilor lor. Opinia exprimată era diversă, anumite segmente de vârstă a populației doreau ca viitorul să și-l construiască în cadrul blocului integraționist, alții – nu. Lucrarea reprezintă o analiză a stării de spirit la capitolul integrare europeană printre generația tânără, și anume, studenții a două facultăți a Universității Tehnice a Moldovei. Rezultatele obținute ar putea servi în calitate de repere la predarea anumitor cursuri universitare pentru conștientizarea și buna încadrare în câmpul muncii a tinerilor specialiști. Studiul s-a făcut pe baza unei chestionări anonime la etapa primului contact cu materia de studiu Integrare economică și economie europeană pentru a diagnostica corect, pe cât posibil, starea de spirit a tinerilor. Rezultatele obținute sunt o mică parte a unui studiu complex și de durată finalitatea căruia va fi prezentată în alte lucrări.